Destacats

NOU!

 

XVI EDICIÓ DEL CONCURS DE TREBALLS ESCOLARS ES DE LIBRO, DE L'ASSOCIACIÓ CEDRO

 

L'associació CEDRO organitza la XVI edició del concurs de treballs es colars Es de libro adreçat a alumnes d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà.

 

logobeib

 

 A l'IES Josep Sureda i Blanes (Mallorca) han volgut retre homenatge a la seva bibliotecària de referència, Joana Ferrà, ja jubilada, posant el seu nom a la seva biblioteca escolar.

Na Joana va treballar incansablement durant set anys per convertir la biblioteca del seu centre en un espai d'acollida, aprenentatge i descoberta, i fins i tot va aconseguir el Premi Nacional de Biblioteques al 2010, que va permetre renovar el mobiliari, equipar convenientment la biblioteca i completar el seu catàleg i recursos. A més a més, aquest Premi li va permetre contactar amb biblioteques escolars d'altres comunitats i compartir experiències dins el Proyecto Arce durant dos cursos.

L'equip directiu i els seus companys i companyes varen voler acompanyar-la en un acte molt emotiu on es va descobrir la placa amb el seu nom, dia 22 d'octubre de 2021

Des d'aquí també valoram el seu esforç i dedicació i li desitjam una feliç retirada plena de lectures.

 

 Imatge 1 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

                                                                                                                             Joana Ferrà amb l'actual equip directiu.Imatge 2 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

 

Imatge 3 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

 Imatge 4 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

                                              Joana Ferrà amb l'actual comissió de biblioteca de l'IES Josep Sureda i Blanes. 

 

logotipo

 

El Consell de Cooperació Bibliotecària (CCB) acaba de publicar les seves Recomanacions per a projectes de digitalització de Patrimoni Bibliogràfic i Fotografia històrica. Aquest document és fruit de l'activitat de el Grup de Treball de Bones Pràctiques en Digitalització, conformat per experts en digitalització, fotografia, biblioteca digital i fototeca històrica, de diverses institucions espanyoles (Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària, Biblioteca Nacional, Comunitat Autònoma de Galícia, FEDAC (Fundació per a la Etnografia i el Desenvolupament de l'Artesania Canària), Universitat Carlos III de Madrid, Universitat de València i Universitat de Les Palmes de Gran Canària).

Aquest treball pretén ser una guia i referència per a aquelles institucions o empreses que gestionin o executin projectes de digitalització de fons patrimonials en l'àmbit espanyol i latinoamericà.

El document aborda la digitalització de tot tipus de materials textuals, impresos, gràfics i cartogràfics com poden ser llibres, diaris, revistes, mapes, dibuixos i gravats, partitures, manuscrits, microfilms, etc. i de materials fotogràfics.

En ell, es cobreixen totes les fases dels projectes de digitalització de patrimoni bibliogràfic i fotografia històrica, des de la planificació inicial fins al lliurament dels materials digitalitzats. Això inclou, entre altres coses, la selecció de materials, els espais de treball, la preparació i elecció dels equips, la manipulació dels documents, el transport dels materials, els processos i paràmetres de captura, el processament d'imatges, la gestió del color, el reconeixement òptic de caràcters, la generació de còpies, les metadades associades, l'estructura de carpetes i el nomenat d'arxius, la documentació dels projectes i la seva planificació i avaluació.

Gràcies a això, aquestes Recomanacions poden servir tant a gestors que hagin de planificar o avaluar projectes de digitalització, o redactar plans o polítiques per a aquest tipus de projectes, com per al personal tècnic que hagi de dur-los a terme. Encara que han estat redactades per personal d'institucions públiques amb fons patrimonials, poden ser útils de fet, obviant algunes referències a temes institucionals, per institucions privades, empreses o particulars.

A més, tot i que es fa especial èmfasi en la consideració dels materials com a objectes històrics, i per tant, en la importància d'aconseguir reproduccions fidels dels originals, s'han tingut en compte, sobretot pel que fa a la fotografia històrica, que existeixen contextos o ocasions en què altres metodologies poden ser necessàries o vàlides. S'ha pretès, en definitiva, que aquestes recomanacions serveixin per a tot tipus de projectes de digitalització de materials bibliotecaris i fotogràfics, encara que sobretot per als de fons patrimonials.

Podeu trobar la informació AQUÍ.

 

 logotipo

 

Des del Consell de Cooperació Bibliotecària (CCB), ens informen sobre les diferents accions que s'han planificació amb motiu de la celebració del Dia de les Biblioteques, el 24 d'octubre.

Des de l'any 2019 s'incorpora el lema 'Aptes per a tots els públics', que està present en totes activitats que es posen en marxa. A més a més, la celebració del Dia de les Biblioteques té un fil conductor diferent cada any.

L'edició d'enguany, sota el lema "Biblioteques: llegir, aprendre, descobrir", se centra a destacar el paper de les biblioteques de diferent tipologia com a espais lliures, diversos i oberts per a l'accés a la cultura i el coneixement, a partir de la lectura i del conjunt de recursos que permeten l'aprenentatge i possibiliten la descoberta d'altres idees, altres persones, altres cultures i altres mons.

Finestres per llegir

En essència, les biblioteques són una finestra oberta a la lectura. Una lectura que va més enllà de l'edifici de la biblioteca, ja que permeten portar la lectura allà on estiguin els seus usuaris, gràcies a el préstec i ara més que mai als serveis a través de diferents plataformes digitals. Busquen promoure, difondre i celebrar tots aquests serveis de les biblioteques que ens acosten a la lectura.

Espais on aprendre

Totes les tipologies de biblioteques, públiques, escolars, universitàries, especialitzades i nacionals i regionals constitueixen espais d'aprenentatge a tots els nivells. Ofereixen una àmplia varietat d'eines i serveis que busquen impulsar l'aprenentatge tant individual com col·lectiu, amb l'objectiu que els ciutadans puguin adquirir nous coneixements transformadors que permetin generar canvis en l'àmbit acadèmic, professional, personal i d'oci.

Llocs per descobrir

Però no només es tracta de l'adquisició de coneixements, sinó també de l'enriquiment personal: obrir la ment, generar noves idees. És important visibilitzar les biblioteques com a llocs de descobriment que permeten connectar amb altres persones de la comunitat i amb el desconegut. Per això s'inclouen a les biblioteques nous espais, activitats i usos que els permeten afermar-se com un servei essencial per a la ciutadania.

Enguany, l'acte principal de celebració tindrà lloc el divendres 22 d'octubre de 2021 a Terol, Aragó. El lloc triat per a aquest esdeveniment commemoratiu és la Biblioteca Pública de l'Estat a Terol - Javier Sierra. La jornada es podrà seguir en streaming des del canal de Youtube del Ministeri de Cultura i Esport. Podeu consultar el programa aquí.

Podreu accedir al directe de dia 22 d'octubre mitjançant aquest enllaç.

Accions i recursos que estan a la vostra disposició:

- Disseny d'un cartell commemoratiu per part de la il·lustradora Mayte Alvarado, disponible en les diferents llengües cooficials de l'Estat i personalitzat amb els logos de les diferents comunitats autònomes. Disponible per descarregar aquí: Cartell - | Ministeri de Cultura i Esport
- Elaboració d'un vídeo commemoratiu i diversos clips promocionals relacionats amb el lema d'aquest any.
Campanya # DíadelasBibliotecas #LeerAprenderDescubrir en xarxes socials. Entre el 29 de setembre i el 31 d'octubre. Tots els aplicatius per a xarxes socials es poden descarregar aquí: Cartell - | Ministeri de Cultura i Esport
- Portal web amb tota la informació: Presentació del Dia de les Biblioteques 2021 - | Ministeri de Cultura i Esport

 

 

Logotip eduteca Correcte

 
Hem preparat una nova presentació d'Eduteca IB, la biblioteca escolar de les Illes Balears que us oferim des del Servei d'Innovació Educativa (SIE), amb un webinar per a docents on s'explicarà el funcionament i les possibilitats de la biblioteca i especialment de la plataforma de Club de Lectura, que té diverses novetats. Serà dimarts 7 de setembre a les 10h.
Necessitau registrar-vos, però no cal descarregar cap programa ni tenir càmara ni micro: la interacció amb la formadora la podreu fer per xat. Podeu registrar-vos al webinar AQUÍ o entrant a Eduteca IB. Les persones registrades rebran un enllaç per poder veure el webinar en diferit en acabar, tant si hi han participat com si no s'hi han pogut connectar per qualsevol motiu.
Recordau que si voleu accedir a Eduteca IB i encara no estau d'alta, només ens ho heu de sol·licitar a sie@dgpice.caib.es i us enviarem el full de càlcul que heu d'emplenar des del centre per tramitar l'alta de tot el professorat i alumnat que ho vulgui utilitzar.
 
 
 
    con info
 

 

S'ha publicat la resolució de la Secretaria d'Estat d'Educació amb una convocatòria de Concurs Nacional de Bones Pràctiques en centres docents no universitaris per al 2021 que desenvolupin projectes i activitats que millorin la qualitat educativa i compleixin les condicions i requisits de "bona pràctica" exigits en aquesta convocatòria.

Es reconeixerà, amb un import de 10000 €, un projecte per cada una de les categories i modalitats. 

El termini de presentació de sol·licituds començarà l'1 de setembre i acabarà a les 14'30 h del 20 de setembre de 2021.

Podeu consultar l'extracte de la convocatòria AQUÍ i el text complet AQUÍ.

 

Animau-vos a participar-hi!

 

ccpl1

 

 S'ha publicat la llista definitiva de centres seleccionats per participar en el programa Competència Comunicativa i Pla Lector en el curs 2021-2022. Podeu consultar-la al Moodle de la convocatòria unificada i al web del Servei d'Innovació Educativa (SIE).

 

 

logotipo

 


Des de la Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària ens informen que s'ha obert el termini de presentació de projectes de la Convocatòria de la Distinció Segell CCB 2021
Més informació a: https://www.ccbiblio.es/sello-ccb/convocatoria-actual/

S'ha ampliat el termini fins al 31 d'octubre per presentar projectes.

També ens conviden a participar en una enquesta, iniciativa del CERLALC per recollir dades sobre biblioteques públiques i escolars dels països iberoamericans, amb la intenció d'identificar les prioritats per a la renovació de l'Agenda bibiotecària a Iberoamèrica, que també és un dels objectius centrals de les III Jornades Iberoamericanes per les Biblioteques Escolars i Públiques (retransmeses por Facebook Live. Més informació a: https://cerlalc.org/jornadas-iberoamericanas-por-las-bibliotecas-escolares-y-publicas-2021/ ).

Es tracta d'una enquesta netnogràfica oberta a les persones bibliotecàries públiques, escolars i comunitàries d'Iberoamèrica que cerca identificar les principals necessitats de les biblioteques i les seves comunitats. Hi podeu accedir des d'aquest enllaç.

 

cartellconferncies

 

Cicle de conferències sobre competència comunicativa, lectura crítica i plans lectors: 

 

Què és llegir? Plans lectors avui

 

Finalitat: El Servei d'Innovació Educativa organitza un cicle de conferències sobre competència comunicativa, lectura crítica i plans lectors


Ponents: Gemma Lluch, Enric Queralt, Lucas Ramada, Alícia Sellés i Elisa Yuste. També hi haurà una taula rodona moderada per Antònia Pol, directora del CEIP Badies, amb la participació d'Amanda Fernández Rubí, directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa; Rosa Piquín, experta en Biblioteques Escolars i Projectes Documentals Integrats; i representants de docents de les Illes Balears.

Persones destinatàries: Professorat de centres educatius d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat de les Illes Balears

Calendari i horari: Dimarts 18, dilluns 24 i dimecres 26 de 17h a 20h per videoconferència a Zoom.

Termini d'inscripció: del 23 d'abril al 3 de maig de 2021 al Portal de Personal

Podeu consultar el programa AQUÍ.

Crece leyendo conmigo 

 

Amb motiu del Dia Internacional de Llibre, des del Ministeri d'Educació i Formació Professional, i en col·laboració amb la Fundació Germán Sánchez Ruipérez, han organitzat un acte adreçat a destacar la importància del foment de la lectura entre infants i joves, i de què adquireixin, des d'edats primerenques, una adequada comprensió lectora com a element essencial per al seu futur desenvolupament personal i el seu aprenentatge.
 
A més a més, es presentarà el Projecte educatiu d'animació a la lectura Crece leyendo conmigo, desenvolupat pel MEFP amb l'objectiu de proporcionar recursos destinats a la comunitat educativa i les famílies per crear i consolidar l'hàbit lector en la població infantil i juvenil.
Aquesta iniciativa es pot trobar al portal web Leer.es i inclou materials orientats a:
· Fomentar la lectura i apropar els llibres a prelectors, així com iniciar els primers lectors en el seu entorn escolar i familiar.
· Crear i fomentar l'hàbit lector en infants i adolescents.
· Educar infants i joves a través de la lectura, l'escriptura i altres productes culturals sobre temes com la sostenibilitat, la salut física i emocional, la inclusió, la convivència, la ciència i els mitjans de comunicació (incloses les xarxes socials).
L'esdeveniment, que comptarà amb la presència de la ministra, Isabel Celáa, tindrà lloc el proper divendres, 23 d'abril, a les 12:30 hores, i es podrà seguir via streaming a través del següent enllaç:

 

 

 eduteca 2

 

Divendres, dia 23 d'abril, és el Dia Internacional del Llibre, Sant Jordi, que a tots els centres educatius és una data molt especial i des de les biblioteques escolars se celebra amb moltes i variades activitats.

Des d'Eduteca IB hem volgut aportar el nostre granet d'arena i hem preparat un banner i un carrusel amb els llibres que tenim d'aquesta temàtica, que esperam que vos agradin i vos siguin útils.

 

 Captura Sant Jordi

 

 Imatge per al Gestfor

 

 

NOVA FORMACIÓ EN COMPETÈNCIA DIGITAL:

 

INFOXICACIÓ: COM CERCAR, SELECCIONAR I ORGANITZAR LA INFORMACIÓ DIGITAL A L'AULA

 

INSCRIPCIÓ DEL 12 D'ABRIL AL 21 D'ABRIL DE 2021 AL PORTAL DE PERSONAL

 

Objectius

 

Assolir competències en la cerca, selecció, gestió i utilització de continguts digitals.

 

Continguts

 

La curació de continguts.
La cerca avançada de continguts digitals.
Criteris de valoració i selecció de la informació digital.
Organització de recursos digitals: eines i procediments.
Utilització ètica dels continguts digitals.

 

Metodologia

Les sessions presencials es duran a terme de manera telemàtica mitjançant la plataforma Zoom. Trobareu l’enllaç i l’ID de la sessió al Moodle (https://fweib.caib.es/).

Per a la part a distància, els i les participants disposaran d’una aula virtual a Moodle amb els continguts, les tasques a realitzar i podran tenir contacte directe amb la formadora i l’assessora. És important revisar l’adreça de contacte al perfil.

 

Transferència

Cada participant haurà de dur a terme una activitat de transferència i aplicabilitat del contingut treballat, que es lliurarà al Moodle, a més a més de les tasques proposades per la formadora a cada sessió presencial.

Lloc

Sessions presencials mitjançant Zoom i a l'entorn virtual d'aprenentatge moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

 

 

 

Logotip eduteca Correcte


Com sabeu, 'Eduteca IB' és la biblioteca escolar digital de les Illes Balears, una plataforma d’aprenentatge il·limitat on, tant l’alumnat com el professorat teniu accés a tot tipus de recursos: llibres, audiollibres, vídeos, etc, i conéixer el seu funcionament i els avantatges que ofereix és essencial per poder treure el màxim partit a la plataforma.

En els webinars aprendràs el funcionament de la biblioteca i del Club de Lectura, a dur un correcte seguiment de l’evolució de l’alumnat, a crear plans de lectura personalitzats, exercicis específics, etc.

Apunta’t al nostre proper webinar el dia 23 a les 15h o el 25 de març a les 16h, on l’expert en educació Rubén Martínez explicarà tots els beneficis que 'Eduteca IB' pot aportar al desenvolupament educatiu de l’alumnat.

A l'enllaç et podràs registrar a qualsevol de les dues sessions (a la fletxa de la dreta se pot triar la data). Totes les persones registrades rebran accés a l'enregistrament per poder veure la formació en diferit, tant si hi han participat com si no.

 

 

 Webinars mar Eduteca IB

 

 

 Logotip eduteca Correcte

 

 8 M DIA INTERNACIONAL DE LA DONA A EDUTECA IB

A Eduteca IB ho hem volgut celebrar amb un banner i un carrusel amb una selecció de recursos interessants per treballar la igualtat i la coeducació que podeu visitar AQUÍ

educafilmoteca ok transparente
 
 
EducaFilmoteca és un programa educatiu impulsat pel Ministeri de Cultura i la Filmoteca Espanyola, gratuït i en línia adreçat a les etapes d'ESO, Batxillerat i FP. A través d'EducaFilmoteca docents i estudiants de tot l'estat poden gaudir, des dels centres educatius, de sessions de cine espanyol i participar en trobades virtuals juntament amb un equip de mediació i professionals del sector.
AQUí podreu trobar més informació. I AQUÍ les pel·lícules programades de març a juny 2021
 
 

 

logo 281116

NOVA CONVOCATÒRIA DEL CURS A DISTÀNCIA D'ABIESWEB (Bibliotecari)

 

INSCRIPCIÓ DEL 30 DE GENER AL 7 DE FEBRER AL PORTAL DE PERSONAL

 

Objectius

• Organitzar l'espai de la biblioteca escolar i gestionar aquest fons per promoure la seva utilització.

• Abordar la automatització de la gestió de la biblioteca escolar amb l'aplicació AbiesWeb.

• Conèixer les diferents funcions de l'aplicació informàtica AbiesWeb. • Aprendre a utilitzar-les a nivell bàsic.

Continguts

• Instal·lació i configuració del programa.

• Catalogació del fons.

• Consulta de registres.

• Gestió d'usuaris lectors.

• Gestió del fons: prèstecs.

• Eines del programa.

Metodologia

Formació en línia mitjançant la plataforma Moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

Els alumnes hauran d'interactuar entre ells i amb el formador mitjançant els diferents tipus de tasques que permet la platarforma: fòrums, activitats, xats, etc.

Transferència

Els participants hauran de dissenyar una aplicació didàctica relacionada amb els continguts de la formació. Aquesta s'ha d'aplicar amb els alumnes dels participants en el seu centre, sempre que sigui possible. Aquesta aplicació inclourà l'elaboració d'una memòria. Tot aquest procés estarà lligat a la realització d'unes tasques obligatòries dins la plataforma.

Lloc

A distància mitjançant l'entorn virtual d'aprenentatge moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

 

 

   Capsa Sàvia general

 

Aquí podeu veure les Capse Sàvies que estan en marxa actualment. N'estam preparant de noves, que pròximament us presentarem!

 

 

DIA INTERNACIONAL DE LA DONA I LA NINA EN CIÈNCIA

 

L'11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nina en Ciència i l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), com cada any, hi vol participar i contribuir al foment de les vocacions científiques entre les nines i els nins.

L'activitat que es vol dur a terme des de l'IdISBa és impartir xerrades a nins i nines, on investigadores expliquin la seva experiència personal en la seva carrera investigadora per despertar les inquietuds dels més joves i promoure l'interès en ciència.

Aquesta activitat està adreçada a nins i nines de 5è o 6è de primària i de 1r i 2n d'ESO.

Les xerrades s'impartiran de forma telemàtica, preferentment la setmana del 8 al 12 de febrer de 2021, en dia i hora a acordar amb els centres.

Per sol·licitar l'activitat heu d'enviar un correu electrònic a Toni Sastre (antoni.sastre@ssib.es), indicant el nom del centre, la persona de contacte amb el seu correu electrònic i telèfon i els grups participants. L'IdisBa contactarà posteriorment amb la persona de contacte. Per a més informació també es pot telefonar al 683 442 157.  

A més a més, des de l'IBSTEAM han organitzat el concurs Jo també vull ser científica i des d'EDUTECA IB posam en marxa un carrusel amb llibres de i sobre científiques per sumar-mos a la celebració d'aquest dia.

 

 

820x312esp 768x292

 

La Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria, com a Secretaría Permanente del Consejo de Cooperación Bibliotecaria, ens informa de la presentació de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques 2021, que es va difondre el 16 de desembre i que podeu trobar a: //www.culturaydeporte.gob.es/cultura/bibliotecas/portada.html

Aquesta celebració respon a una iniciativa acordada en la XX Conferència Iberoamericana de Ministres de Cultura d’Iberoamèrica, realitzada el 2019, que va declarar el 2021 com a l’Any Iberoamericà de les Biblioteques. Aquest acord estableix l’oportunitat d’obrir una conversa regional sobre la vigència de les biblioteques en la regió iberoamericana i el seu paper en el desenvolupament dels països iberoamericans.

El propòsit de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques és el de convocar a tots els actors i entitats dedicades al treball bibliotecari Iberoamérica. Donar visibilitat i obrir aquesta conversa per celebrar i pensar les biblioteques d’Iberoamèrica.

Per què les biblioteques creen futurs? Se propiciarà la reflexió en torn a la varietat i diversitat de rols de les biblioteques, així com sobre el seu impacte social i econòmic a la regió iberoamericana, tenint com a element central la idea de la biblioteca com a generadora de comunitat i com a espai democràtic per a l’accés lliure al coneixement i a la informació amb equitat.

Es tracta de comptar amb la participació de totes les tipologies de biblioteques: públiques, populars,comunitàries, digitals, mòbils i itinerants, universitàries, escolars, especialitzades, indígenes, a presons, nacionals, etc. de la comunitat iberoamericana. La Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura, a través de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria, com a punt focal del Programa Iberbliblioteque a Espanya, obrirà un espai al web on podrem trobar tota la informació i materials relatius a aquesta celebració, perquè totes les persones que ho desitgin hi tenguin presència i participació.

Podeu veure AQUÍ el vídeo de difusió de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques.

 

 

      Entrega Sello CCB 2019                                           logotipo

  

Vos convidam a veure el vídeo del lliurament virtual de les distincions Segell CCB als projectes dels diversos tipus de Biblioteques que destaquen, entre altres aspectes rellevants, per la seva contribució als Objetius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030, en particular a l'ODS nº 5, per la seva tasca de  promoció de la igualtat de gènere, fil conductor del III Pla Estratègic del CCB 2019-2023.

El  vídeo del llirament complet,  així com  els de cada una de les categories de biblioteques per separat de la Distinció del Segell CCB 2019  està disponible en el canal de YouTube del Ministeri https://www.youtube.com/c/MinisteriodeCulturayDeporte

Podeu veure el vídeo complet AQUÍ

En la categoria de Biblioteques Escolars s'atorguen premis a Primària i Secundària per separat.

Podeu veure el vídeo de la modalitat de Primària AQUÍ i el de Secundària AQUÍ.

Tota la informació està disponible a través del web del CCB.

 

 logo escola de lectura

 
Tenim disponibles lots de 35 exemplars dels llibres guanyadors del Premi Pollença de Narrativa 2019: El futur no és el que era, de Joan Mayans i del  Premi Pollença de Poesia 2019: Mentre mastegues la matèria, d'Elm Puig Mir, atorgats per l'Ajuntament de Pollença, que cada any ens envia els títols guanyadors del Premis Pollença de Literatura perquè els posem al vostre abast.
Amb aquests ja són 13 títols d'aquesta col·lecció (7 de poesia i 6 de narrativa) que s'uneixen als nombrosos lots de llibres (de totes les etapes) que us oferim i que podeu sol·licitar en préstec al Centre d'Edició i Distribució. Trobareu el formulari de materials en préstec i més informació al web Escola de Lectura.
 
logobeib

Presentam un PADLET començat pels centres participants a la formació en PDI d'enguany (Projectes Documentals Integrats amb el suport de la biblioteca escolar) on convidam a participar a tots els centres de les Illes Balears per mostrar la situació actual, en aquest curs 2020-21, tan excepcional, les actuacions que s'estan duent a terme, les propostes de les comissions de biblioteca per continuar fent feina en pro de la lectura, l'escriptura, l'alfabetització informacional i el desenvolupament de tot tipus de projectes amb el suport de la biblioteca en general, "biblioteca" entesa com molt més que un espai físic, com a idea-força i eix vertebrador dels processos d'ensenyament-aprenentatge als centres.

 

Hecho con Padlet

 

 Capsa Sàvia general

La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa gestiona el Programa de Biblioteques Escolars que dona suport a un model de biblioteca que facilita la formació de lectors competents. Entre els àmbits d'actuació d’aquest programa hi ha el d'ensenyar i desenvolupar accions per propiciar l'aprenentatge per projectes i altres metodologies actives utilitzant els recursos i serveis de la biblioteca en el desenvolupament de les pràctiques quotidianes.

El Servei d'Innovació Educativa posa a disposició dels centres educatius les anomenades "Capses Sàvies", amb la finalitat de fer arribar al professorat que ho sol·liciti una sèrie de materials que serveixin per reforçar i donar suport a les seves pròpies iniciatives. Cada capsa duu una relació dels materials que inclou i una relació de recursos digitals sobre el tema.

De moment, comptam amb set capses de cinc temes diferents: Ciències (infantil-primària i secundària-batxillerat), Experiments, el Cos Humà, el Món i Matemàtiques (primària-secundària) al servei del professorat de totes les Illes Balears, que anirem ampliant.

Les capses es poden sol·licitar en préstec a través de la persona que coordina la biblioteca escolar  o docent designat per l’equip directiu del centre. Estan disponibles a Mallorca, al Centre d'Edició i Distribució del Servei d'Innovació Educativa (c. de Gregorio Marañón, 3, 07007 Palma; tel. 971 17 95 57); a Menorca, a la Delegació Territorial d’Educació de Menorca (Av. de Josep Maria Quadrado, 33, 07703 Maó; tel. 971 36 90 08); a Eivissa, a la Delegació Territorial d’Educació d’Eivissa i Formentera (Via Púnica, 23, 07800 Eivissa; tel. 971 17 60 29) i a Formentera al CEP de Formentera

Destacats (2)

NOU!

 

XVI EDICIÓ DEL CONCURS DE TREBALLS ESCOLARS ES DE LIBRO, DE L'ASSOCIACIÓ CEDRO

 

L'associació CEDRO organitza la XVI edició del concurs de treballs es colars Es de libro adreçat a alumnes d'ESO, batxillerat i cicles formatius de grau mitjà.

 

logobeib

 

 A l'IES Josep Sureda i Blanes (Mallorca) han volgut retre homenatge a la seva bibliotecària de referència, Joana Ferrà, ja jubilada, posant el seu nom a la seva biblioteca escolar.

Na Joana va treballar incansablement durant set anys per convertir la biblioteca del seu centre en un espai d'acollida, aprenentatge i descoberta, i fins i tot va aconseguir el Premi Nacional de Biblioteques al 2010, que va permetre renovar el mobiliari, equipar convenientment la biblioteca i completar el seu catàleg i recursos. A més a més, aquest Premi li va permetre contactar amb biblioteques escolars d'altres comunitats i compartir experiències dins el Proyecto Arce durant dos cursos.

L'equip directiu i els seus companys i companyes varen voler acompanyar-la en un acte molt emotiu on es va descobrir la placa amb el seu nom, dia 22 d'octubre de 2021

Des d'aquí també valoram el seu esforç i dedicació i li desitjam una feliç retirada plena de lectures.

 

 Imatge 1 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

                                                                                                                             Joana Ferrà amb l'actual equip directiu.Imatge 2 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

 

Imatge 3 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

 Imatge 4 Biblioteca Joana Ferr IES Josep Sureda i Blanes

                                              Joana Ferrà amb l'actual comissió de biblioteca de l'IES Josep Sureda i Blanes. 

 

logotipo

 

El Consell de Cooperació Bibliotecària (CCB) acaba de publicar les seves Recomanacions per a projectes de digitalització de Patrimoni Bibliogràfic i Fotografia històrica. Aquest document és fruit de l'activitat de el Grup de Treball de Bones Pràctiques en Digitalització, conformat per experts en digitalització, fotografia, biblioteca digital i fototeca històrica, de diverses institucions espanyoles (Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària, Biblioteca Nacional, Comunitat Autònoma de Galícia, FEDAC (Fundació per a la Etnografia i el Desenvolupament de l'Artesania Canària), Universitat Carlos III de Madrid, Universitat de València i Universitat de Les Palmes de Gran Canària).

Aquest treball pretén ser una guia i referència per a aquelles institucions o empreses que gestionin o executin projectes de digitalització de fons patrimonials en l'àmbit espanyol i latinoamericà.

El document aborda la digitalització de tot tipus de materials textuals, impresos, gràfics i cartogràfics com poden ser llibres, diaris, revistes, mapes, dibuixos i gravats, partitures, manuscrits, microfilms, etc. i de materials fotogràfics.

En ell, es cobreixen totes les fases dels projectes de digitalització de patrimoni bibliogràfic i fotografia històrica, des de la planificació inicial fins al lliurament dels materials digitalitzats. Això inclou, entre altres coses, la selecció de materials, els espais de treball, la preparació i elecció dels equips, la manipulació dels documents, el transport dels materials, els processos i paràmetres de captura, el processament d'imatges, la gestió del color, el reconeixement òptic de caràcters, la generació de còpies, les metadades associades, l'estructura de carpetes i el nomenat d'arxius, la documentació dels projectes i la seva planificació i avaluació.

Gràcies a això, aquestes Recomanacions poden servir tant a gestors que hagin de planificar o avaluar projectes de digitalització, o redactar plans o polítiques per a aquest tipus de projectes, com per al personal tècnic que hagi de dur-los a terme. Encara que han estat redactades per personal d'institucions públiques amb fons patrimonials, poden ser útils de fet, obviant algunes referències a temes institucionals, per institucions privades, empreses o particulars.

A més, tot i que es fa especial èmfasi en la consideració dels materials com a objectes històrics, i per tant, en la importància d'aconseguir reproduccions fidels dels originals, s'han tingut en compte, sobretot pel que fa a la fotografia històrica, que existeixen contextos o ocasions en què altres metodologies poden ser necessàries o vàlides. S'ha pretès, en definitiva, que aquestes recomanacions serveixin per a tot tipus de projectes de digitalització de materials bibliotecaris i fotogràfics, encara que sobretot per als de fons patrimonials.

Podeu trobar la informació AQUÍ.

 

 logotipo

 

Des del Consell de Cooperació Bibliotecària (CCB), ens informen sobre les diferents accions que s'han planificació amb motiu de la celebració del Dia de les Biblioteques, el 24 d'octubre.

Des de l'any 2019 s'incorpora el lema 'Aptes per a tots els públics', que està present en totes activitats que es posen en marxa. A més a més, la celebració del Dia de les Biblioteques té un fil conductor diferent cada any.

L'edició d'enguany, sota el lema "Biblioteques: llegir, aprendre, descobrir", se centra a destacar el paper de les biblioteques de diferent tipologia com a espais lliures, diversos i oberts per a l'accés a la cultura i el coneixement, a partir de la lectura i del conjunt de recursos que permeten l'aprenentatge i possibiliten la descoberta d'altres idees, altres persones, altres cultures i altres mons.

Finestres per llegir

En essència, les biblioteques són una finestra oberta a la lectura. Una lectura que va més enllà de l'edifici de la biblioteca, ja que permeten portar la lectura allà on estiguin els seus usuaris, gràcies a el préstec i ara més que mai als serveis a través de diferents plataformes digitals. Busquen promoure, difondre i celebrar tots aquests serveis de les biblioteques que ens acosten a la lectura.

Espais on aprendre

Totes les tipologies de biblioteques, públiques, escolars, universitàries, especialitzades i nacionals i regionals constitueixen espais d'aprenentatge a tots els nivells. Ofereixen una àmplia varietat d'eines i serveis que busquen impulsar l'aprenentatge tant individual com col·lectiu, amb l'objectiu que els ciutadans puguin adquirir nous coneixements transformadors que permetin generar canvis en l'àmbit acadèmic, professional, personal i d'oci.

Llocs per descobrir

Però no només es tracta de l'adquisició de coneixements, sinó també de l'enriquiment personal: obrir la ment, generar noves idees. És important visibilitzar les biblioteques com a llocs de descobriment que permeten connectar amb altres persones de la comunitat i amb el desconegut. Per això s'inclouen a les biblioteques nous espais, activitats i usos que els permeten afermar-se com un servei essencial per a la ciutadania.

Enguany, l'acte principal de celebració tindrà lloc el divendres 22 d'octubre de 2021 a Terol, Aragó. El lloc triat per a aquest esdeveniment commemoratiu és la Biblioteca Pública de l'Estat a Terol - Javier Sierra. La jornada es podrà seguir en streaming des del canal de Youtube del Ministeri de Cultura i Esport. Podeu consultar el programa aquí.

Podreu accedir al directe de dia 22 d'octubre mitjançant aquest enllaç.

Accions i recursos que estan a la vostra disposició:

- Disseny d'un cartell commemoratiu per part de la il·lustradora Mayte Alvarado, disponible en les diferents llengües cooficials de l'Estat i personalitzat amb els logos de les diferents comunitats autònomes. Disponible per descarregar aquí: Cartell - | Ministeri de Cultura i Esport
- Elaboració d'un vídeo commemoratiu i diversos clips promocionals relacionats amb el lema d'aquest any.
Campanya # DíadelasBibliotecas #LeerAprenderDescubrir en xarxes socials. Entre el 29 de setembre i el 31 d'octubre. Tots els aplicatius per a xarxes socials es poden descarregar aquí: Cartell - | Ministeri de Cultura i Esport
- Portal web amb tota la informació: Presentació del Dia de les Biblioteques 2021 - | Ministeri de Cultura i Esport

 

 

Logotip eduteca Correcte

 
Hem preparat una nova presentació d'Eduteca IB, la biblioteca escolar de les Illes Balears que us oferim des del Servei d'Innovació Educativa (SIE), amb un webinar per a docents on s'explicarà el funcionament i les possibilitats de la biblioteca i especialment de la plataforma de Club de Lectura, que té diverses novetats. Serà dimarts 7 de setembre a les 10h.
Necessitau registrar-vos, però no cal descarregar cap programa ni tenir càmara ni micro: la interacció amb la formadora la podreu fer per xat. Podeu registrar-vos al webinar AQUÍ o entrant a Eduteca IB. Les persones registrades rebran un enllaç per poder veure el webinar en diferit en acabar, tant si hi han participat com si no s'hi han pogut connectar per qualsevol motiu.
Recordau que si voleu accedir a Eduteca IB i encara no estau d'alta, només ens ho heu de sol·licitar a sie@dgpice.caib.es i us enviarem el full de càlcul que heu d'emplenar des del centre per tramitar l'alta de tot el professorat i alumnat que ho vulgui utilitzar.
 
 
 
    con info
 

 

S'ha publicat la resolució de la Secretaria d'Estat d'Educació amb una convocatòria de Concurs Nacional de Bones Pràctiques en centres docents no universitaris per al 2021 que desenvolupin projectes i activitats que millorin la qualitat educativa i compleixin les condicions i requisits de "bona pràctica" exigits en aquesta convocatòria.

Es reconeixerà, amb un import de 10000 €, un projecte per cada una de les categories i modalitats. 

El termini de presentació de sol·licituds començarà l'1 de setembre i acabarà a les 14'30 h del 20 de setembre de 2021.

Podeu consultar l'extracte de la convocatòria AQUÍ i el text complet AQUÍ.

 

Animau-vos a participar-hi!

 

ccpl1

 

 S'ha publicat la llista definitiva de centres seleccionats per participar en el programa Competència Comunicativa i Pla Lector en el curs 2021-2022. Podeu consultar-la al Moodle de la convocatòria unificada i al web del Servei d'Innovació Educativa (SIE).

 

 

logotipo

 


Des de la Subdirecció General de Coordinació Bibliotecària ens informen que s'ha obert el termini de presentació de projectes de la Convocatòria de la Distinció Segell CCB 2021
Més informació a: https://www.ccbiblio.es/sello-ccb/convocatoria-actual/

S'ha ampliat el termini fins al 31 d'octubre per presentar projectes.

També ens conviden a participar en una enquesta, iniciativa del CERLALC per recollir dades sobre biblioteques públiques i escolars dels països iberoamericans, amb la intenció d'identificar les prioritats per a la renovació de l'Agenda bibiotecària a Iberoamèrica, que també és un dels objectius centrals de les III Jornades Iberoamericanes per les Biblioteques Escolars i Públiques (retransmeses por Facebook Live. Més informació a: https://cerlalc.org/jornadas-iberoamericanas-por-las-bibliotecas-escolares-y-publicas-2021/ ).

Es tracta d'una enquesta netnogràfica oberta a les persones bibliotecàries públiques, escolars i comunitàries d'Iberoamèrica que cerca identificar les principals necessitats de les biblioteques i les seves comunitats. Hi podeu accedir des d'aquest enllaç.

 

cartellconferncies

 

Cicle de conferències sobre competència comunicativa, lectura crítica i plans lectors: 

 

Què és llegir? Plans lectors avui

 

Finalitat: El Servei d'Innovació Educativa organitza un cicle de conferències sobre competència comunicativa, lectura crítica i plans lectors


Ponents: Gemma Lluch, Enric Queralt, Lucas Ramada, Alícia Sellés i Elisa Yuste. També hi haurà una taula rodona moderada per Antònia Pol, directora del CEIP Badies, amb la participació d'Amanda Fernández Rubí, directora general de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa; Rosa Piquín, experta en Biblioteques Escolars i Projectes Documentals Integrats; i representants de docents de les Illes Balears.

Persones destinatàries: Professorat de centres educatius d’educació infantil, primària, secundària i batxillerat de les Illes Balears

Calendari i horari: Dimarts 18, dilluns 24 i dimecres 26 de 17h a 20h per videoconferència a Zoom.

Termini d'inscripció: del 23 d'abril al 3 de maig de 2021 al Portal de Personal

Podeu consultar el programa AQUÍ.

Crece leyendo conmigo 

 

Amb motiu del Dia Internacional de Llibre, des del Ministeri d'Educació i Formació Professional, i en col·laboració amb la Fundació Germán Sánchez Ruipérez, han organitzat un acte adreçat a destacar la importància del foment de la lectura entre infants i joves, i de què adquireixin, des d'edats primerenques, una adequada comprensió lectora com a element essencial per al seu futur desenvolupament personal i el seu aprenentatge.
 
A més a més, es presentarà el Projecte educatiu d'animació a la lectura Crece leyendo conmigo, desenvolupat pel MEFP amb l'objectiu de proporcionar recursos destinats a la comunitat educativa i les famílies per crear i consolidar l'hàbit lector en la població infantil i juvenil.
Aquesta iniciativa es pot trobar al portal web Leer.es i inclou materials orientats a:
· Fomentar la lectura i apropar els llibres a prelectors, així com iniciar els primers lectors en el seu entorn escolar i familiar.
· Crear i fomentar l'hàbit lector en infants i adolescents.
· Educar infants i joves a través de la lectura, l'escriptura i altres productes culturals sobre temes com la sostenibilitat, la salut física i emocional, la inclusió, la convivència, la ciència i els mitjans de comunicació (incloses les xarxes socials).
L'esdeveniment, que comptarà amb la presència de la ministra, Isabel Celáa, tindrà lloc el proper divendres, 23 d'abril, a les 12:30 hores, i es podrà seguir via streaming a través del següent enllaç:

 

 

 eduteca 2

 

Divendres, dia 23 d'abril, és el Dia Internacional del Llibre, Sant Jordi, que a tots els centres educatius és una data molt especial i des de les biblioteques escolars se celebra amb moltes i variades activitats.

Des d'Eduteca IB hem volgut aportar el nostre granet d'arena i hem preparat un banner i un carrusel amb els llibres que tenim d'aquesta temàtica, que esperam que vos agradin i vos siguin útils.

 

 Captura Sant Jordi

 

 Imatge per al Gestfor

 

 

NOVA FORMACIÓ EN COMPETÈNCIA DIGITAL:

 

INFOXICACIÓ: COM CERCAR, SELECCIONAR I ORGANITZAR LA INFORMACIÓ DIGITAL A L'AULA

 

INSCRIPCIÓ DEL 12 D'ABRIL AL 21 D'ABRIL DE 2021 AL PORTAL DE PERSONAL

 

Objectius

 

Assolir competències en la cerca, selecció, gestió i utilització de continguts digitals.

 

Continguts

 

La curació de continguts.
La cerca avançada de continguts digitals.
Criteris de valoració i selecció de la informació digital.
Organització de recursos digitals: eines i procediments.
Utilització ètica dels continguts digitals.

 

Metodologia

Les sessions presencials es duran a terme de manera telemàtica mitjançant la plataforma Zoom. Trobareu l’enllaç i l’ID de la sessió al Moodle (https://fweib.caib.es/).

Per a la part a distància, els i les participants disposaran d’una aula virtual a Moodle amb els continguts, les tasques a realitzar i podran tenir contacte directe amb la formadora i l’assessora. És important revisar l’adreça de contacte al perfil.

 

Transferència

Cada participant haurà de dur a terme una activitat de transferència i aplicabilitat del contingut treballat, que es lliurarà al Moodle, a més a més de les tasques proposades per la formadora a cada sessió presencial.

Lloc

Sessions presencials mitjançant Zoom i a l'entorn virtual d'aprenentatge moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

 

 

 

Logotip eduteca Correcte


Com sabeu, 'Eduteca IB' és la biblioteca escolar digital de les Illes Balears, una plataforma d’aprenentatge il·limitat on, tant l’alumnat com el professorat teniu accés a tot tipus de recursos: llibres, audiollibres, vídeos, etc, i conéixer el seu funcionament i els avantatges que ofereix és essencial per poder treure el màxim partit a la plataforma.

En els webinars aprendràs el funcionament de la biblioteca i del Club de Lectura, a dur un correcte seguiment de l’evolució de l’alumnat, a crear plans de lectura personalitzats, exercicis específics, etc.

Apunta’t al nostre proper webinar el dia 23 a les 15h o el 25 de març a les 16h, on l’expert en educació Rubén Martínez explicarà tots els beneficis que 'Eduteca IB' pot aportar al desenvolupament educatiu de l’alumnat.

A l'enllaç et podràs registrar a qualsevol de les dues sessions (a la fletxa de la dreta se pot triar la data). Totes les persones registrades rebran accés a l'enregistrament per poder veure la formació en diferit, tant si hi han participat com si no.

 

 

 Webinars mar Eduteca IB

 

 

 Logotip eduteca Correcte

 

 8 M DIA INTERNACIONAL DE LA DONA A EDUTECA IB

A Eduteca IB ho hem volgut celebrar amb un banner i un carrusel amb una selecció de recursos interessants per treballar la igualtat i la coeducació que podeu visitar AQUÍ

educafilmoteca ok transparente
 
 
EducaFilmoteca és un programa educatiu impulsat pel Ministeri de Cultura i la Filmoteca Espanyola, gratuït i en línia adreçat a les etapes d'ESO, Batxillerat i FP. A través d'EducaFilmoteca docents i estudiants de tot l'estat poden gaudir, des dels centres educatius, de sessions de cine espanyol i participar en trobades virtuals juntament amb un equip de mediació i professionals del sector.
AQUí podreu trobar més informació. I AQUÍ les pel·lícules programades de març a juny 2021
 
 

 

logo 281116

NOVA CONVOCATÒRIA DEL CURS A DISTÀNCIA D'ABIESWEB (Bibliotecari)

 

INSCRIPCIÓ DEL 30 DE GENER AL 7 DE FEBRER AL PORTAL DE PERSONAL

 

Objectius

• Organitzar l'espai de la biblioteca escolar i gestionar aquest fons per promoure la seva utilització.

• Abordar la automatització de la gestió de la biblioteca escolar amb l'aplicació AbiesWeb.

• Conèixer les diferents funcions de l'aplicació informàtica AbiesWeb. • Aprendre a utilitzar-les a nivell bàsic.

Continguts

• Instal·lació i configuració del programa.

• Catalogació del fons.

• Consulta de registres.

• Gestió d'usuaris lectors.

• Gestió del fons: prèstecs.

• Eines del programa.

Metodologia

Formació en línia mitjançant la plataforma Moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

Els alumnes hauran d'interactuar entre ells i amb el formador mitjançant els diferents tipus de tasques que permet la platarforma: fòrums, activitats, xats, etc.

Transferència

Els participants hauran de dissenyar una aplicació didàctica relacionada amb els continguts de la formació. Aquesta s'ha d'aplicar amb els alumnes dels participants en el seu centre, sempre que sigui possible. Aquesta aplicació inclourà l'elaboració d'una memòria. Tot aquest procés estarà lligat a la realització d'unes tasques obligatòries dins la plataforma.

Lloc

A distància mitjançant l'entorn virtual d'aprenentatge moodle de la Conselleria d'Educació i Universitat (fweib.caib.es).

 

 

   Capsa Sàvia general

 

Aquí podeu veure les Capse Sàvies que estan en marxa actualment. N'estam preparant de noves, que pròximament us presentarem!

 

 

DIA INTERNACIONAL DE LA DONA I LA NINA EN CIÈNCIA

 

L'11 de febrer se celebra el Dia Internacional de la Dona i la Nina en Ciència i l'Institut d'Investigació Sanitària Illes Balears (IdISBa), com cada any, hi vol participar i contribuir al foment de les vocacions científiques entre les nines i els nins.

L'activitat que es vol dur a terme des de l'IdISBa és impartir xerrades a nins i nines, on investigadores expliquin la seva experiència personal en la seva carrera investigadora per despertar les inquietuds dels més joves i promoure l'interès en ciència.

Aquesta activitat està adreçada a nins i nines de 5è o 6è de primària i de 1r i 2n d'ESO.

Les xerrades s'impartiran de forma telemàtica, preferentment la setmana del 8 al 12 de febrer de 2021, en dia i hora a acordar amb els centres.

Per sol·licitar l'activitat heu d'enviar un correu electrònic a Toni Sastre (antoni.sastre@ssib.es), indicant el nom del centre, la persona de contacte amb el seu correu electrònic i telèfon i els grups participants. L'IdisBa contactarà posteriorment amb la persona de contacte. Per a més informació també es pot telefonar al 683 442 157.  

A més a més, des de l'IBSTEAM han organitzat el concurs Jo també vull ser científica i des d'EDUTECA IB posam en marxa un carrusel amb llibres de i sobre científiques per sumar-mos a la celebració d'aquest dia.

 

 

820x312esp 768x292

 

La Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria, com a Secretaría Permanente del Consejo de Cooperación Bibliotecaria, ens informa de la presentació de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques 2021, que es va difondre el 16 de desembre i que podeu trobar a: //www.culturaydeporte.gob.es/cultura/bibliotecas/portada.html

Aquesta celebració respon a una iniciativa acordada en la XX Conferència Iberoamericana de Ministres de Cultura d’Iberoamèrica, realitzada el 2019, que va declarar el 2021 com a l’Any Iberoamericà de les Biblioteques. Aquest acord estableix l’oportunitat d’obrir una conversa regional sobre la vigència de les biblioteques en la regió iberoamericana i el seu paper en el desenvolupament dels països iberoamericans.

El propòsit de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques és el de convocar a tots els actors i entitats dedicades al treball bibliotecari Iberoamérica. Donar visibilitat i obrir aquesta conversa per celebrar i pensar les biblioteques d’Iberoamèrica.

Per què les biblioteques creen futurs? Se propiciarà la reflexió en torn a la varietat i diversitat de rols de les biblioteques, així com sobre el seu impacte social i econòmic a la regió iberoamericana, tenint com a element central la idea de la biblioteca com a generadora de comunitat i com a espai democràtic per a l’accés lliure al coneixement i a la informació amb equitat.

Es tracta de comptar amb la participació de totes les tipologies de biblioteques: públiques, populars,comunitàries, digitals, mòbils i itinerants, universitàries, escolars, especialitzades, indígenes, a presons, nacionals, etc. de la comunitat iberoamericana. La Dirección General del Libro y Fomento de la Lectura, a través de la Subdirección General de Coordinación Bibliotecaria, com a punt focal del Programa Iberbliblioteque a Espanya, obrirà un espai al web on podrem trobar tota la informació i materials relatius a aquesta celebració, perquè totes les persones que ho desitgin hi tenguin presència i participació.

Podeu veure AQUÍ el vídeo de difusió de l’Any Iberoamericà de les Biblioteques.

 

 

      Entrega Sello CCB 2019                                           logotipo

  

Vos convidam a veure el vídeo del lliurament virtual de les distincions Segell CCB als projectes dels diversos tipus de Biblioteques que destaquen, entre altres aspectes rellevants, per la seva contribució als Objetius de Desenvolupament Sostenible de l'Agenda 2030, en particular a l'ODS nº 5, per la seva tasca de  promoció de la igualtat de gènere, fil conductor del III Pla Estratègic del CCB 2019-2023.

El  vídeo del llirament complet,  així com  els de cada una de les categories de biblioteques per separat de la Distinció del Segell CCB 2019  està disponible en el canal de YouTube del Ministeri https://www.youtube.com/c/MinisteriodeCulturayDeporte

Podeu veure el vídeo complet AQUÍ

En la categoria de Biblioteques Escolars s'atorguen premis a Primària i Secundària per separat.

Podeu veure el vídeo de la modalitat de Primària AQUÍ i el de Secundària AQUÍ.

Tota la informació està disponible a través del web del CCB.

 

 logo escola de lectura

 
Tenim disponibles lots de 35 exemplars dels llibres guanyadors del Premi Pollença de Narrativa 2019: El futur no és el que era, de Joan Mayans i del  Premi Pollença de Poesia 2019: Mentre mastegues la matèria, d'Elm Puig Mir, atorgats per l'Ajuntament de Pollença, que cada any ens envia els títols guanyadors del Premis Pollença de Literatura perquè els posem al vostre abast.
Amb aquests ja són 13 títols d'aquesta col·lecció (7 de poesia i 6 de narrativa) que s'uneixen als nombrosos lots de llibres (de totes les etapes) que us oferim i que podeu sol·licitar en préstec al Centre d'Edició i Distribució. Trobareu el formulari de materials en préstec i més informació al web Escola de Lectura.
 
logobeib

Presentam un PADLET començat pels centres participants a la formació en PDI d'enguany (Projectes Documentals Integrats amb el suport de la biblioteca escolar) on convidam a participar a tots els centres de les Illes Balears per mostrar la situació actual, en aquest curs 2020-21, tan excepcional, les actuacions que s'estan duent a terme, les propostes de les comissions de biblioteca per continuar fent feina en pro de la lectura, l'escriptura, l'alfabetització informacional i el desenvolupament de tot tipus de projectes amb el suport de la biblioteca en general, "biblioteca" entesa com molt més que un espai físic, com a idea-força i eix vertebrador dels processos d'ensenyament-aprenentatge als centres.

 

Hecho con Padlet

 

 Capsa Sàvia general

La Direcció General de Primera Infància, Innovació i Comunitat Educativa gestiona el Programa de Biblioteques Escolars que dona suport a un model de biblioteca que facilita la formació de lectors competents. Entre els àmbits d'actuació d’aquest programa hi ha el d'ensenyar i desenvolupar accions per propiciar l'aprenentatge per projectes i altres metodologies actives utilitzant els recursos i serveis de la biblioteca en el desenvolupament de les pràctiques quotidianes.

El Servei d'Innovació Educativa posa a disposició dels centres educatius les anomenades "Capses Sàvies", amb la finalitat de fer arribar al professorat que ho sol·liciti una sèrie de materials que serveixin per reforçar i donar suport a les seves pròpies iniciatives. Cada capsa duu una relació dels materials que inclou i una relació de recursos digitals sobre el tema.

De moment, comptam amb set capses de cinc temes diferents: Ciències (infantil-primària i secundària-batxillerat), Experiments, el Cos Humà, el Món i Matemàtiques (primària-secundària) al servei del professorat de totes les Illes Balears, que anirem ampliant.

Les capses es poden sol·licitar en préstec a través de la persona que coordina la biblioteca escolar  o docent designat per l’equip directiu del centre. Estan disponibles a Mallorca, al Centre d'Edició i Distribució del Servei d'Innovació Educativa (c. de Gregorio Marañón, 3, 07007 Palma; tel. 971 17 95 57); a Menorca, a la Delegació Territorial d’Educació de Menorca (Av. de Josep Maria Quadrado, 33, 07703 Maó; tel. 971 36 90 08); a Eivissa, a la Delegació Territorial d’Educació d’Eivissa i Formentera (Via Púnica, 23, 07800 Eivissa; tel. 971 17 60 29) i a Formentera al CEP de Formentera

Expert Universitari en Organització, Gestió i Dinamització de Biblioteques Escolars

Formació de Postgrau

 

 

Presentació

Cada vegada és menys discutible la necessitat que les biblioteques escolars es converteixin en autèntics centres de recursos materials i intel·lectuals que ajudin l’alumnat a comprendre el món a través de la lectura.

Així, la biblioteca escolar ha de ser un centre de recursos de primer ordre –integrat en els projectes educatius–, el millor espai per recopilar, gestionar i difondre tot tipus d’informació en qualsevol suport i, també, per desenvolupar activitats d’animació a la lectura.

D’aquesta manera, les biblioteques escolars han de tenir un lloc primordial en l’organigrama de centre i han de disposar de personal format específicament. Aquest personal ha de comptar amb les estratègies, les eines i els recursos suficients per poder dissenyar, implementar i avaluar un projecte de biblioteca escolar coherent, sòlid i prou atractiu per seduir els usuaris: l’alumnat i el professorat dels centres educatius.

Per això, el present curs va adreçat, precisament, als professionals que, d’alguna manera, tenen relació amb les biblioteques escolars.

Objectius

  • Adquirir coneixements teòrics i pràctics sobre l’organització i la gestió de la biblioteca escolar.
  • Assolir coneixements teòrics i pràctics sobre l’aplicació per a la gestió de la biblioteca escolar ABIES.
  • Conèixer i aplicar les principals estratègies per a la dinamització de la biblioteca escolar i l’animació a la lectura i l’escriptura.
  • Conèixer la literatura infantil i juvenil i la importància del seu paper en el fons bibliogràfic de la biblioteca escolar.
  • Adquirir els principals recursos i tècniques per a la narració oral.
  • Assolir els coneixements teòrics i pràctics necessaris per al disseny, la implementació i l’avaluació d’un projecte de biblioteca escolar.

 

Destinataris i places

  • Docents en actiu d’educació infantil, primària, secundària, formació professional, educació especial, centres d’ensenyament d’adults i de règim especial.
  • diplomats en Educació Social, en Biblioteconomia i Documentació; llicenciats en Psicologia, Pedagogia, Psicopedagogia o Filologia Catalana, Espanyola i Anglesa.
  • Altres titulacions universitàries seran avaluades per la direcció i la coordinació del curs.

-        Nombre màxim d'alumnes: 40

-        Nombre mínim d'alumnes: 30

 

Programa

MÒDUL 1. La biblioteca escolar. Professora: Mònica Baró Llambias. (16 hores)

  • 1.1. La biblioteca en els centres educatius
    • 1.1.1. Concepte de biblioteca escolar
    • 1.1.2. Funcions i objectius de la biblioteca
    • 1.1.3. Legislació, normativa i directrius sobre biblioteques escolars
    • 1.1.4. Evolució històrica i situació actual a Catalunya i a Espanya
    • 1.2. L’espai de la biblioteca
      • 1.2.1. Organització dels espais
      • 1.2.2. Mobiliari
    • 1.3. Biblioteca i competències en informació
      • 1.3.1. Els usuaris de la biblioteca escolar: anàlisi de les pràctiques i de les necessitats
      • 1.3.2. La formació en l’ús de la biblioteca i la informació
      • 1.3.3. La programació de la formació d’usuaris
    • 1.4. Biblioteca escolar i entorn
      • 1.4.1. La integració de la biblioteca als centres educatius
      • 1.4.2. Concepte de xarxa i serveis de suport
      • 1.4.3. Biblioteca escolar i biblioteca pública

MÒDUL 2. La gestió i organització de la biblioteca escolar i les fonts d’informació. Professora: Cristina Bellver. (12 hores)

  • 2.1. Organització i gestió del fons documental de la biblioteca escolar.
  • 2.2. Selecció, adquisició, segellament, registre i catalogació.
  • 2.3. Naturalesa i objectius de l’anàlisi documental.
  • 2.4. Principis bàsics de catalogació. Objectius i funcions del catàleg.
  • 2.5. Les fonts d’informació a Internet.
  • 2.6. El paper del nou bibliotecari com a professional de la formació.

MÒDUL 3. El programa ABIES per a biblioteques escolars. Professor: Fernando Pérez Fernández. (12 hores)

  • 3.1. Gestió informatitzada de la biblioteca escolar. Introducció al programa ABIES 2.
  • 3.2. Instal·lació d’ABIES 2 (sota Windows), actualitzacions i configuració.
  • 3.3. Procés de catalogació. Facilitats que aporta ABIES.
  • 3.4. Procés de préstecs i devolució d’exemplars.
  • 3.5. Captura de registres bibliogràfics mitjançant Internet (Ariadna i Rebeca).
  • 3.6. Actualització del dipòsit auxiliar.
  • 3.7. Els nous projectes: AbiesWeb i LibrAE. Què sabem fins al moment?

MÒDUL 4. La dinamització de la biblioteca escolar i l’animació a la lectura i l’escriptura. Professor: Jaume Centelles Pastor. (12 hores)

  • 4.1. Els contextos d’invitació a la lectura en la biblioteca escolar de qualitat. La biblioteca funcional, acollidora i amb recursos accessibles. L’encontre d’un nen i un llibre.
  • 4.2. L’animació lectora, el procés lector i les etapes educatives. El llibre com a font d’aprenentatge i porta d’entrada a una activitat perdurable, agradable i plaent.
  • 4.3. El pla lector del centre i les exposicions creatives a partir dels llibres i els projectes. Pràctiques habituals i accions senzilles. Lectura en veu alta, trobades amb autors, la relació entre text i imatge, activitats de creació literària amb els abecedaris, etc.
  • 4.4. El joc amb paraules i imatges. La vessant lúdica del «plaer de llegir».

MÒDUL 5. La literatura infantil i juvenil a la biblioteca escolar. Professors: Ramon Bassa Martín i Maria de la Pau Janer Mulet. (20 hores)

  • 5.1. Definició i funcions de la literatura infantil i juvenil. El plaer de llegir.
  • 5.2. La construcció del lector. Gèneres i temàtiques.
  • 5.3. Breu història de la literatura infantil i juvenil universal i catalana (autors, llibres i personatges).
  • 5.4. La selecció de llibres de literatura infantil i juvenil per a la lectura i la biblioteca.
  • 5.5. Els materials existents.
  • 5.6. Bibliografia bàsica: estudis i llibres.

MÒDUL 6. La cultura digital a les biblioteques escolars i el tractament de la informació. Professora: Glòria Durban Roca. (8 hores)

  • 6.1. La biblioteca escolar com a entorn presencial híbrid per a l’aprenentatge i la lectura.
  • 6.2. Ús de la biblioteca escolar com a recurs educatiu.
  • 6.3. Accions de suport de la biblioteca escolar a la tasca docent.
  • 6.4. Continguts i estructura de la biblioteca digital escolar.
  • 6.5. Exemples de diferents tipologies de recursos digitals útils per a l’escola.
  • 6.6. Concepte de competència informacional i model per a la seva articulació.
  • 6.7. Continguts curriculars i orientacions per a la planificació al centre.
  • 6.8. Pautes per guiar les intervencions educatives en els processos d’ús i gestió de la informació.
  • 6.9. Orientacions metodològiques i estratègies didàctiques més idònies.
  • 6.10. Situacions d’aprenentatge específiques: treballs d’investigació i intervencions en lectura i escriptura. Propostes didàctiques i exemples.

MÒDUL 7. Les competències bàsiques a la biblioteca escolar. Professora: Pilar Pérez Esteve. (8 hores).

  • 7.1. Les competències bàsiques en el marc de la biblioteca escolar.
  • 7.2. Competència per aprendre a aprendre.
  • 7.3. La competència en comunicació lingüística.
  • 7.4. La competència en autonomia i iniciativa personal.

MÒDUL 8. Disseny, implementació i avaluació del projecte de biblioteca escolar. Professora: Mar Rayó González. (16 hores)

  • 8.1. El projecte: eina bàsica de la biblioteca escolar.
  • 8.2. El context del projecte de biblioteca escolar.
  • 8.3. La definició del projecte de biblioteca escolar.
  • 8.4. La producció del projecte de biblioteca escolar.
  • 8.5. L’avaluació.

 

  • CONFERÈNCIES

Al llarg del curs es realitzaran tres conferències, que aniran a càrrec de:

    • Sr. Gabriel Janer Manila, catedràtic i director del curs. (2 hores)
    • Sr. Miquel Rayó i Ferrer, escriptor i pedagog. (1,5 hores)
    • Sr. Pedro C. Cerrillo Torremocha, catedràtic de la UCLM. (1,5 hores)

Professorat

  • Gabriel Janer Manila. Catedràtic d’universitat. UIB. Àrea de coneixement: Pedagogia i Didàctica Específiques.
  • Ramon Bassa i Martín. Catedràtic d'escola universitària. Professor titular d'universitat. UIB. Àrea de coneixement: Didàctica i Organització Escolar.
  • Maria de la Pau Janer. Professora titular d’universitat. UIB. Àrea de coneixement: Filologia Catalana.
  • Mar Rayó González. Diplomada en Educació Social per la UIB, postgrau en Gestió Cultural per la Universitat Oberta de Catalunya i màster en Promoció de la  Lectura i la Literatura Infantil i Juvenil per la Universitat de Castella-la Manxa
  • Mònica Baró Llambias. Llicenciada en Història i diplomada en Biblioteconomia i Documentació. Doctora en Documentació. Professora de l’Escola de Biblioteconomia i Documentació de la Universitat de Barcelona.
  • Cristina Bellver Coll. Diplomada en magisteri d’ Infantil, Primària i Pedagogia Terapèutica per la Universitat de les Illes Balears. Llicenciada en Documentació per la Universitat Oberta de Catalunya. Actualment, responsable del Servei de Material Didàctic de la Direcció General d’Innovació i Formació del Professorat de la Conselleria d’Educació i Cultura.
  • Fernando Pérez Fernández. Catedràtic d’Informàtica a l’IES Francisco Romero Vargas (Jerez de la Frontera, Cadis). Responsable del Centro de Atención ABIES de la Conselleria d’Educació de la Junta d’Andalusia des de la seva creació
  • Jaume Centelles Pastor. diplomat en Magisteri Infantil. Director de l’Escola Sant Josep - El Pi. L’any 2004 va ser guardonat amb el premi de pedagogia Rosa Sensat pel recull de les seves experiències a la biblioteca escolar.
  • Glòria Durban Roca. Llicenciatura en Història de l'Art (1994, Universitat de Barcelona) i en Documentació (2008, Universitat Oberta de Catalunya). Responsable de la biblioteca de l’Escola Tècnica Professional del Clot. Fundació Jesuïtes Educació. Escola concertada per la Generalitat de Catalunya.
  • Pilar Pérez Esteve. Professora de pedagogia i psicologia. Actualment és assessora del Gabinet de la Secretaria d’Estat d’Educació i Formació Professional del Ministeri d’Educació d’Espanya i responsable del centre virtual <www.leer.es>, que ofereix recursos a estudiants, famílies i docents per fer de la lectura una eina bàsica de l’aprenentatge.
  • Pedro C. Cerrillo Torremocha. Catedràtic de l’assignatura de Didàctica de la llengua i la literatura a la Universitat de Castella-La Manxa (UCLM). Director del Centro de Estudios de Promoción de la lectura y Literatura Infantil (CEPLI) i codirector del Máster en Promoción de la Lectura y Literatura Infantil de la UCLM i el CEPLI.
  • Miquel Rayó i Ferrer. Llicenciat en Ciències de l’Educació per la Universitat de les Illes Balears. Tècnic del Programa d’Orientació i Transició a la Universitat (POTU) de la UIB. Escriptor de relats per a infants i joves, reconegut amb guardons com el premi Cifre de Colonya, el premi Folch i Torres, el premi Edebé o el Premi de la Crítica Serra d’Or. El raïm del sol i de la lluna, Les ales roges, El camí del far, El cementiri del capità Nemo, El bastó d’Homer i L’enigma Altai són alguns dels seus llibres.

 

Metodologia i avaluació

La metodologia del curs s’ha de fonamentar en:

- L’aprenentatge autònom amb el suport de materials d’aprenentatge. Els materials bàsics que seran utilitzats seran:

  • Materials a la xarxa. S’oferirà un esquema de continguts i un resum de cada tema. A més es podran incorporar determinades lectures obligatòries o recomanades, bé en format .pdf o en enllaços que duguin l’estudiant al document en qüestió. Si és necessari es poden anar ampliant aquells conceptes que ho requereixin.
  • Recull de recursos que li poden ajudar a desenvolupar la seva tasca formativa, com, per exemple, enllaços a pàgines web relacionades amb la matèria.

- Sistema interactiu de comunicació que permeti el contacte directe amb el tutor del curs.

  • Les eines de comunicació que s’empraran seran les que permet la plataforma Moodle: correu electrònic, tauler d’anuncis, xat i calendari.

- Realització d’activitats en grup: debats, sessions de discussió, etc.

Per a obtenir el títol d’expert universitari serà necessari haver superat de forma satisfactòria l’avaluació proposada al curs. Aquesta es realitzarà mitjançant el seguiment de l’alumne al llarg de tot el curs (participació a xats, foros, realització de tutories,...) i a través d’una avaluació final.

 

L’avaluació consistirà en:

a) Percentatge d’assistència mínima al curs sobre el nombre d'hores lectives (requisit per ser avaluat): en tractar-se d’un curs virtual, serà necessari que l’alumne hagi participat activament a la majoria d’activitats compartides (xats, fòrums, etc.) que es plantegen al llarg del curs.

b) Forma d’avaluació:

- avaluació contínua a través de la participació als xats, fòrums i utilització de les tutories electròniques.

- avaluació final a través de la realització de les activitats proposades pels professors a cada mòdul i disseny d’un projecte de biblioteca escolar.

c) Convocatòries d'avaluació:

— nombre de convocatòries: 2.

— dates de la/les convocatòria/es: setembre de 2012 i febrer de 2013. Els alumnes que no hagin superat el curs en la primera convocatòria podran lliurar, per superar el curs en la segona convocatòria, els treballs i activitats que els hagin quedat pendents.

 

Direcció, coordinació i informació

  • Director de la UIB:

Dr. Gabriel Janer Manila. Doctor en Pedagogia per la Universitat de Barcelona. Professor del Departament de Pedagogia i Didàctiques Específiques de la UIB.

  • Coordinació tècnica:

Sra. Mar Rayó González. Diplomada en Educació Social. Coordinadora del postgrau de l’Institut de Ciències de l’Educació.

  • Informació:

Institut de Ciències de l’Educació de la UIB:

Aquesta adreça de correu-e està protegida dels robots de spam.Necessites Javascript habilitat per veure-la.

Serveis administratius de l’edifici Sa Riera

Tel.: 971 17 31 32/ 24 10.

Fax: 971 17 24 35.

 

Dates, horari, lloc i durada

La data prevista d’inici de les classes presencials és 30 de setembre de 2011 i la data prevista de finalització de les classes presencials és 30 de juliol de 2012.

Dates acadèmiques

FORMACIÓ A DISTÀNCIA:

  • Del 30 de setembre al 2 d’octubre de 2011: Conferència inaugural a càrrec de Gabriel Janer.
  • Del 7 d’octubre al 21 d’octubre de 2011: MÒDUL 1. La biblioteca escolar.
  • De l’11 de novembre al 25 de novembre de 2011: MÒDUL 4. La dinamització de la biblioteca escolar i l’animació a la lectura i l’escriptura.
  • Del 9 de desembre al 23 de desembre de 2011: MÒDUL 6. La cultura digital a les biblioteques escolars i el tractament de la informació.
  • Del 13 de gener al 15 de gener de 2012: Conferència a càrrec de Miquel Rayó.
  • Del 20 de gener al 3 de febrer de 2012: MÒDUL 2. La gestió i organització de la biblioteca escolar i les fonts d’informació.
  • Del 16 de març al 15 d’abril de 2012: MÒDUL 5. La literatura infantil i juvenil a la biblioteca escolar.
  • Del 20 d’abril al 22 d’abril de 2012: Conferència a càrrec de Pedro C. Cerrillo.
  • Del 4 de maig a l’11 de maig de 2012: MÒDUL 7. Les competències bàsiques a la biblioteca escolar.
  • Del 25 de maig al 8 de juny de 2012: MÒDUL 8. Disseny, implementació i avaluació del projecte de biblioteca escolar.

FORMACIÓ PRESENCIAL

  • MÒDUL 3. El programa ABIES per a biblioteques escolars.
    • A Mallorca: 28 i 29 d’octubre i 28 de gener.
    • A Menorca: 18 i 19 de novembre i 18 de febrer.
    • A Eivissa: 16 i 17 de desembre i 10 de març.

El lloc:

Mallorca:Universitat de les Illes Balears.

Edifici Sa Riera. C/ de Miquel dels Sants Oliver, 2. Palma

Menorca: lloc a determinar

Eivissa: lloc a determinar

La durada serà de 105hores.

 

Preinscripcions, llistes i matrícula

Preinscripcions: del 5 al 13 de setembre de 2011.

Documentació que cal presentar:

  • 2 fotocòpies del document d’identitat.
  • 2 fotocòpies de la titulació acadèmica (en cas que aquesta titulació sigui posterior a l’any 1989 i que s’hagi cursat a la UIB, no serà necessari aportar-la).
  • Full de preinscripció
  • Resguard de l’ingrés bancari fet a nom del curs al compte corrent de Sa Nostra 2051-0151-61-1007257438 o bé realitzar el pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit directament als serveis administratius. Import de la preinscripció: 125 euros.

Llistes:

  • Llista provisional d’admesos: 14 de setembre de 2011.
  • Reclamacions: 15 de setembre de 2011.
  • Llista definitiva d’admesos: 16 de setembre de 2011.

Matrícula:

  • Per formalitzar la matrícula caldrà presentar, entre el 19 i el 23 de setembre de 2011, el resguard de l’ingrés bancari fet a nom del curs al compte corrent de Sa Nostra 2051-0151-61-1007257438 o bé realitzar el pagament mitjançant targeta de crèdit o dèbit directament als serveis administratius.
  • Full de matrícula

 

Preu del curs

Preu total (matrícula): 525 euros1

Forma de pagament: transferència bancària, en efectiu o amb targeta de crèdit.

  • a) import de la preinscripció: 125 euros
  • b) terminis de pagament: 400 euros2 en formalitzar la matrícula, una vegada confirmada la selecció a partir de la inscripció.

1 Es preveu la concessió de beques de 150 euros als docents en actiu d’educació infantil, primària, secundària, formació professional, educació especial, centres d’ensenyament d’adults i de règim especial, finançades per la Direcció General d’Administració, Ordenació i Inspecció Educatives de la Conselleria d’Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears.

2 Les persones que hagin estat becades hauran de pagar 375 euros de matrícula. A les llistes definitives d’admesos es confirmaran les persones que podran rebre les beques

 

Certificació

La Universitat de les Illes Balears lliurarà els títols propis de postgrau.

«Expert Universitari / Experta Universitària en Organització, Gestió i Dinamització de Biblioteques Escolars. Títol propi de postgrau de la UIB (10,5 crèdits)»

 

Descarrega la informació en versió 

Descarrega l'horari

Descarrega el full de preinscripció

Descarrega el full de la inscripció